• نشانی: تهران، خیابان پاسداران، کوچه اکرمی (کوکب)، پلاک ١٢، طبقه ٥ غربی، واحد ٤٠

مشاوره ازدواج و خانواده

مشاوره ازدواج و خانواده

زوج درمانی و کاربرد آن

زوج درمانی، راه چاره ای ست برای زوج هایی که نمی توانند تعارض ها و کشمکش های خود را به شیوه ای مصالحت آمیز حل کنند؛ همچنین برای افرادی که می خواهند کیفیت رابطه زناشویی خود را بهبود بخشند کاربرد دارد. مشارکت زوج ها برای روشن شدن منشا اختلافات و شفاف شدن موضوع در موفقیت درمانی حائز اهمیت است. در واقع بايد نگاهی واقع بينانه برای درك مشكل داشته باشید نه به قصد پيروز شدن بر طرف مقابل.

اين شاخه از روان درمانی رابطه، به زوج هايی پيشنهاد می شود كه به دلیل عدم شناخت پیش از ازدواج و نداشتن انگیزه های ازدواج صحیح  دچار سردی و عدم اعتماد در رابطه شده اند. مشكلاتی كه می توان از روان درمانی رابطه زوجین استفاده كرد به شرح زير می باشد:

  • نارضايتی از رابطه جنسی دو طرف
  • ناتوانی در مديريت خشم و روابط با همسر و فرزندان
  • بازسازی رابطه ای كه دچار آسيب خيانت شده است
  • عدم تفاهم و درك متقابل از همسر
  • اختلافات خانوادگی و اختلافات با خانواده همسر
  • راهبردهای ارتقای سطح كيفی زندگی مشترك
  • برطرف كردن مشكلاتی مثل دروغگويی و عصبانيت و عدم درك متقابل

اهمیت مشاوره ازدواج در کیفیت رابطه زوجین

ساز و كار مشاوره قبل از ازدواج با مشاوره زوج درمانی تقريبا يكی است ولی در مشاوره قبل از ازدواج محور جلسه روی شناخت زوجين استوار است و در زوج درمانی به شناخت مشكل، بر پايه شناخت زوجين پرداخته می شود. بسیاری از مشکلات زوجین، از عدم شناخت کافی یکدیگر ناشی می شود. در واقع تفاوت های فرهنگی، شخصیتی، تضاد در باورها، اختلافات سلیقه ای و… عواملی است که به تدریج در زندگی زناشویی خودش را نشان می دهد و رابطه زوجین را مخدوش می کند. در جلسات مشاوره  ازدواج، با بهره گیری از تست های روانشناختی و مصاحبه های بالینی؛ می توان میزان موفقیت هر نوع ازدواج را برآورد کرد و به شما کمک می شود تا به انتخابی صحیح در ازدواج دست یابید.

مزايای زوج درمانی در رفع مشكلات خانوادگی

در جلسات زوج درمانی با به کارگیری روانشناسی ازدواج نقش مرد و زن در بروز و حل مشکلات مشخص و نمایان می‌شود. زوجین با انجام تمرینات محول شده و بازگویی آنها در جلسات متوجه عواملی که مانع از بهبودی رابطه هستند، می‌شوند. بدین ترتیب زوجین با آگاهی نسبت به رفتارها و تصمیماتی که اتخاذ می‌کنند، می‌توانند معضلات زندگی مشترکشان را تبدیل به مسائلی قابل حل بکنند. در نتیجه از تاثیرات منفی مشکلاتشان بر روابط زناشویی و فرزندانشان به طور چشمگیری می‌کاهند

نظرات

پاسخی بگذارید