• نشانی: تهران، خیابان پاسداران، کوچه اکرمی (کوکب)، پلاک ١٢، طبقه ٥ غربی، واحد ٤٠

آلزایمر

آلزایمر

محققان پیش‌بینی کرده‌اند که در سال٢٠٥٠ میلادی، از هر ٨٥ نفر یک مبتلا به آلزایمر وجود داشته باشد. به استناد همین تحقیقات، آلزایمر، سومین عامل شیوع مرگ‌ومیر در میان افراد بالای ٨٥‌سال شناخته شده است، درحال حاضر در دنیا، تنها ٣‌درصد افراد بین ۶۵ و ۶۹‌سال مبتلا به زوال عقل هستند، اما این میزان بین سنین ۸۵ تا ۸۹ سالگی تا ۳۰‌درصد افزایش می‌یابد.

آلزایمر یا بیماری فراموشی، یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که به تدریج توانایی‌های ذهنی بیمار را از بین می‌برد. این بیماری در نخستین مراحلش اختلالات شخصیتی نظیر بدبین شدن، درون گرایی، بی حوصلگی، از بین رفتن مکانیسم های پخته نظیر شوخ طبعی و دست و دلبازی، و سپس اختلال حافظه کوتاه مدت، اختلال در انجام وظایف روزمره، گم کردن زمان و مکان و شخص، اختلال در گفتار، اختلال در قضاوت، اختلال در تفکر، تغییر در خلق‌وخو، جابه‌جا گذاشتن وسایل، از دست دادن یا کاهش انگیزه زندگی دارد. سن بالا، سابقه خانوادگی، مونث‌بودن سبک زندگی و ابتلا به سندرم داون، مهمترین عوامل خطرساز برای آلزایمر هستند.

بیماری متوقف نمی‌شود و روند رو به زوال دارد، اما هر چقدر زودتر پیگیری شود، می‌توان ورود به مرحله بعدی را به تعویق انداخت.

شروع علایم از ٦٥سالگی است، در ٦٥سالگی، علایم بیماری بیشتر خودش را نشان می‌دهد، تحقیقات نشان می‌دهد احتمال ابتلا به این بیماری در ٦٥سالگی، ٥‌درصد است و در ٨٥سالگی، ٤٠درصد است. البته شرایط فرد هم ممکن است او را در گروه افراد پرریسک قرار دهد.

چند توصیه برای اینکه به آلزایمر مبتلا نشویم

به اندازه کافی بخوابید: یک تحقیق نشان می‌دهد افرادی که در میانسالی مشکلات مزمن خواب دارند ممکن است خطر بیماری آلزایمر را در زندگی خود افزایش دهند.

از نظر اجتماعی فعال باشید: تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که همراه با یک شبکه اجتماعی بزرگ هستند خطر آلزایمر و زوال عقل را کاهش می‌دهد.

همیشه در حال آموختن باشید: به نظر می‌رسد آموزش، یک ذخایر شناختی ایجاد می‌کند که مغز را قادر می‌سازد تا بهتر در برابر صدمات عصبی مقاومت کند.

دو زبان یاد بگیرید: با توجه به تحقیقات توانایی صحبت کردن با بیش از یک زبان می‌تواند از شما در برابر بیماری آلزایمر و سایر انواع زوال عقل، حفاظت کند.

کار‌های تعمیراتی را خودتان انجام دهید: به چالش انداختن مغز به شیوه‌های جدید می‌تواند حافظه را همراه با سن بالا ببرد.

به طور منظم ورزش کنید: تحقیقات نشان داده، افرادی که به طور مرتب ورزش می‌کنند می‌توانند زوال عقلی را تا ۳۸درصد کاهش دهند.

مراقب قلبتان باشید: بیماری‌هایی مثل فشار خون بالا، دیابت و کلسترول بالا که خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند، ممکن است خطر بروز آلزایمر را هم افزایش دهند. تغذیه سالم و مناسب داشته باشید. 

نظرات

پاسخی بگذارید